Mission Statement

De Planteneter inspireert tot, informeert over en begeleidt bij de plantaardige lifestyle. De Planteneter wil mensen hun eigen verantwoordelijkheid voor voeding en gezondheid weer terug geven. Want een gezond lichaam is het resultaat van een gezonde lifestyle.

Bedrijfsgegevens

De Planteneter

  • info@deplanteneter.nl
  • VOF De Planteneter
  • KvK nummer 59694246
  • BTW nummer NL 8536.07.539.B01
Meer

De 9 geheimen van succesvolle lifestyleverandering

door Boele Ytsma op 4 juni 2014 om 14:08 over , , , , en
4 jun

Planteneten is geen dieet, het is een lifestyle. Een dieet is tijdelijk en gaat vaak uit van het beperken van je ‘normale’ manier van eten – minder calorieën, minder vetten of minder koolhydraten, kortom: minder... Plantaardig leven is geen beperking, maar een leven van overvloed en variatie. Plantaardig leven gaat dus vooral om méér. Meer groente en fruit, meer kleur, meer gezondheid, meer energie en ook gewoon meer eten! Bovendien doe je dat niet voor een paar weken, maar je doet het voorgoed.

Mis de actie ZOMERFEEST 2014 niet:20% korting op alle online programma’s!

HET TOPJE VAN DE IJSBERG

Toch is een verandering van lifestyle niet gemakkelijk. Lifestyle omvat immers alle dingen die we dagelijks doen. Het meeste daarvan doen we onbewust, zonder er over na te denken. We noemen dat geautomatiseerd gedrag. Dat is handig, want als je niet overal over na hoeft te denken, hou je energie en aandacht over voor de dingen die je wél bewust moet doen. Dit automatische, onbewuste gedrag omvat 95% van alles wat we doen. Het bewuste gedrag is slechts het topje van de ijsberg.

Als je je lifestyle wilt veranderen, is dat onbewuste geautomatiseerde gedrag een uitdaging – je moet de dingen die je voorheen gedachteloos deed nu bewust anders gaan doen. Dat lukt wel even, maar zodra je aandacht wordt gevraagd voor andere dingen (een drukke baan, een druk gezin, een acuut probleem), dan schakelt je systeem onmiddellijk weer over naar het oude automatische gedrag. Jammer, maar heel begrijpelijk.

WINKELWAGENTJE EN AANRECHT

Een voorbeeld: de supermarkt. Je hoeft er niet meer bij na te denken wat je allemaal koopt en wat je route door de winkel is. Totdat je planteneter wordt. Plotseling moet je overal over nadenken. Hoeveel fruit? Hoe hou ik dat goed? Wel of geen brood en welk brood dan? O, geen vlees, geen melk… moet ik dat vervangen? Met wat? Waar staat dat? Waar vind ik sojamelk? Wat je voorheen moeiteloos kon doen, wordt nu plotseling een activiteit die aandacht en energie vraagt.

En dan zijn we nog maar in de supermarkt. In je keuken is het niet anders. Je hebt daar je routines. Je weet wat je nodig hebt en waar dat staat. Als je je manier van eten verandert, verandert ook je keuken. En wat dacht je van je ochtendroutine? Waarmee ontbijt je? Wat maak je klaar voor school of werk? Wat moet ik eten als ik sport? Overal moet je over nadenken!

En toch kan het. Duizenden mensen maakten de reis naar een plantaardige lifestyle!

GEHEIMEN VOOR SUCCESVOLLE VERANDERING

Nadat ik 4 jaar geleden zelf mijn lifestyle veranderde, heb ik inmiddels meer dan 1.000 mensen succesvol begeleid naar een nieuwe, plantaardige lifestyle. Ik deel graag de 9 succesfactoren die ik leerde:

1. ZORG VOOR EEN STEVIGE MOTIVATIE

Weet goed waarom je het wilt. Misschien wil je afvallen. Stel dan een helder doel: hoeveel kilo wil je kwijt? Misschien wil je gezonder worden of meer energie krijgen. Benoem dan vooraf duidelijk hoe jij weet dat je je doel hebt gehaald. In mijn geval was dat: als ik een marathon kan lopen. Of misschien is je motivatie meer van morele aard (dierenleed, milieu, eerlijkheid). Schrijf dan je motivatie op en hang het ergens op in je huis. Als het moeilijk wordt, is het belangrijk om jezelf te herinneren waarom je het wilt! Succesvolle verandering begint met het fundament!

2. ZORG DAT JE ER NIET ALLEEN VOOR STAAT

Samen sta je sterker. Je kunt elkaar steunen, elkaar aanmoedigen, elkaars successen vieren en samen op zoek gaan naar antwoorden op je vragen. Het is fijn als je de reis naar een plantaardig leven samen met een vriend of partner kunt maken. Maar er zijn ook andere manieren. Je kunt kiezen voor begeleiding door De Planteneter door een programma te volgen. Je krijgt dan elke dag een inspirerende mail en regelmatig motivatievideo’s. En je leert andere cursisten kennen, waarmee je ervaringen kunt uitwisselen. Je staat er, kortom, niet meer alleen voor!

3. KIES VOOR DE POSITIEVE BENADERING: ZEG JA!

Niemand vindt het fijn om ‘nee’ te zeggen of ‘nee’ te horen. Onze geest komt in opstand tegen ‘nee’. Daarom werken de meeste diëten ook niet, omdat je daarmee voortdurend ‘nee’ moet zeggen tegen dingen die je wilt eten. In de verandering naar een plantaardig leven leer je vooral ‘ja’ zeggen. Je concentreert je op steeds meer groente, fruit, granen, peulvruchten, noten en zaden en op de dingen die je écht lekker vindt. Er verdwijnen inderdaad ook dingen uit je eetpatroon, maar daar hoef je niet veel aandacht aan te besteden. Je kiest eenvoudig voor steeds meer plantaardig voedsel en dat onbeperkt! Kortom: je maakt het lekker en leuk!

4. VERANDER NIET TEVEEL TEGELIJK EN NEEM DE TIJD

Verandering vraagt veel van je. In het begin denk je dat het eenvoudig is, maar na een paar dagen of weken ontdek je dat het wel degelijk veel aandacht en energie vraagt. Daarom is het belangrijk om niet alles in één keer te willen veranderen. Doe het stapje voor stapje en neem de tijd. In de programma’s van De Planteneter beginnen we eenvoudig met het ontbijt. Pas als je dat onder de knie hebt gaan we verder. Zo is de kans op succesvol veranderen veel groter.

5. CREËER NIEUWE ROUTINE

Ik vertelde het je al: 95% van wat we doen, doen we onbewust en automatisch. Dat zijn routines. Daarom is het belangrijk om je nieuw aangeleerde gedrag zo snel mogelijk om te zetten in een nieuw routine. Bijvoorbeeld de routine van je ochtendsmoothie. Of de routine van de volgorde van je boodschappen. Maak van je nieuwe gedrag weer onbewust en automatisch gedrag. De manier waarop je dat doet is door herhaling. Als je iets 3 weken onafgebroken doet is de kans groot dat het automatisch gedrag geworden is.

6. VERANDER JE OMGEVING

Je omgeving is een belangrijke factor in je gedrag. Wat je om je heen ziet, nodigt je uit tot gedachten en tot handelingen. Dat is goed nieuws – want als je je omgeving gezond en plantaardig maakt, word je uitgenodigd tot gezond gedrag. Zorg dus dat er altijd royaal groente en fruit aanwezig is. Haal geen spullen meer in huis die je niet wilt eten. Als het er niet is, kun je er ook niet naar grijpen. Zorg dat je blender altijd klaar is voor gebruik. Op die manier ga jij je eigen gedrag sturen.

Overigens geldt dat ook voor de mensen die je om je heen hebt. Zoek mensen op die net als jij, bewust willen leven. Mensen voor wie gezondheid en beweging belangrijk is. Uit onderzoek blijkt dat je gaat lijken op de mensen met wie je veel omgaat. Verzamel dus mensen om je heen waar je op wilt lijken.

7. VIER JE SUCCESSEN

We blokkeren bij het horen van ‘nee’, maar we gaan floreren als we bevestiging ontvangen. Daar kun je zelf voor zorgen! Daarom daag ik je uit om je successen te vieren. Je eerste groene smoothie? Maak er een feest van. Je eerste week plantaardig? Vier het! Je eerste 5 kilo verloren of je eerste kilometer hardlopen? Trakteer jezelf op iets lekkers (en gezonds!), doe iets leuks, maak iemand blij… Elk succes is het waard om gevierd te worden. En op deze manier wordt je ‘reis’ naar een gezond en plantaardig bestaan echt leuk!

8. VEROORDEEL JEZELF NOOIT

Soms gaat het even anders dan je wilt. Je eet iets wat je eigenlijk niet meer wilt eten. Je vergeet plotseling je smoothie te maken (je oude automatische gedrag neemt het weer over). Je hebt onweerstaanbaar veel zin in oude kaas. Kortom: je struikelt.

Weet dat dat erbij hoort – er is helemaal niks aan de hand. Je kunt gewoon weer verder gaan. Zie het niet als falen en veroordeel jezelf niet als een zwakkeling. Wie niet op pad gaat kan ook niet struikelen. Jij gaat op pad en leert van al je ervaringen. Houd je dit maar voor: FAIL betekent ‘first attempt in learning’.

9. BLIJF JE ONTWIKKELEN

Als planteneten een lifestyle is – en geen dieet – dan ben je er dus ook nooit ‘klaar’ mee. Ik noemde het al een paar keer een reis en ik denk dat dat ook zo is. Zolang je leeft blijf je veranderen en leren. Daarom daag ik je uit om je ook actief te blijven ontwikkelen. Lees erover, kijk video’s, ga naar lezingen, doe cursussen… kortom: blijf jezelf voeden met nieuwe inspiratie en informatie. En vergeet intussen vooral niet te genieten van deze heerlijke reis!

Ik ben benieuwd wat JOUW BELANGRIJKSTE SUCCESFACTOR is. Is het één van deze 9 of heb je nog een andere tip? Laat het mij weten in de reacties onder deze blog.

ZOMERFEEST 2014

De kans op een succesvolle verandering van je lifestyle is vele malen groter als je daarbij professionele begeleiding ontvangt. Wil je serieus werk maken van een gezonde, energieke en liefdevolle lifestyle, overweeg dan eens een programma van De Planteneter.

Deze week ontvang je nog 20% korting op alle programma’s in het kader van ZOMERFEEST. Die korting is ook van toepassing op de uitgebreide PLUS-programma’s waarin ik je persoonlijk wekelijks coach. Lees er hier meer over.

P.S. 1: Wil je live kennismaken met De Planteneter kijk dan even in de agenda voor een lezing van Boele bij jou in de buurt!

P.S. 2: Deze maand houdt Boele een videodagboek op YouTube bij: 'Wat ik eet in juni'. 

NIEUWSBRIEF

Meld je nu aan!
 
Voornaam*
E-mail*
 
 
Je ontvangt meteen de laatste nieuwsbrief!
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Gratis VIDEOcursus

VIDEOcursus: De 14 geheimen van persoonlijke bloei!
 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Eén week BLOEI!

Waar mag ik de eerste week van BLOEI! naar toe sturen?
 
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.

Boele en Anat starten een beweging!

Hallo aarde is een initiatief van Boele Ytsma en Anat Gringhuis. Zij willen daarmee een beweging starten van mensen die zich verbinden met elkaar, met de aarde, met de natuur. Mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor de aarde uit liefde voor het leven zelf. Licht en vrolijk, gul en gulzig, eenvoudig en overvloedig.

Hallo aarde is een dagelijkse vlog waarin zij je deelgenoot maken van hun boeiende en bloeiende leven. Van het aanleggen van prachtige tuinen en het bouwen van een energieneutraal huis tot reizen naar inspirerende plekken en rijden in een electrische auto. Ze laten je meekijken in hun dagelijkse leven. Ze delen hun recepten voor een gezonde lifestyle (zowel in de keuken als elders in het leven).

LEES HIER MEER!

Bestel hier mijn boek

Hét Nederlandse boek over de plantaardige lifestyle! Als je gezondheid je lief is, wil je dit boek niet missen. 

BESTEL NU!

Abonneer je op de DAGELIJKSE VLOG van Hallo aarde

Boele en Anat maken elke dag (élke dag!) een video over hun leven. Daarin laten zij zien hoe ze leven, hoe ze eten, hoe ze plannen maken en uitvoeren. Ze laten diep in hun leven kijken en delen hun persoonlijke inzichten over een goed en overvloedig leven. 

Eén ding is zeker: geen dag zal hetzelfde zijn. Kijk hoe Boele en Anat werken aan hun permacultuurtuin, hoe ze hun oude boerderij verbouwen tot een energieneutraal huis, hoe ze zonnestroom opwekken voor hun eigen electrische auto(s), hoe ze een lunchroom in Groningen voorzien van verse groenten, hoe ze hun ideeën en idealen van dag tot dat uitleven. 

Als je je voor € 10,- per maand abonneert op de dagelijkse vlog voorzie je jezelf van een dagelijkse dosis inspiratie en informatie en help je Boele en Anat met de uitbouw van hun plannen. Je betaalt per maand, dus je verplicht jezelf tot niks. Maar je maakt er wel veel moois mee mogelijk.

Abonneer je nu!