Mission Statement

De Planteneter inspireert tot, informeert over en begeleidt bij de plantaardige lifestyle. De Planteneter wil mensen hun eigen verantwoordelijkheid voor voeding en gezondheid weer terug geven. Want een gezond lichaam is het resultaat van een gezonde lifestyle.

Bedrijfsgegevens

De Planteneter

  • info@deplanteneter.nl
  • VOF De Planteneter
  • KvK nummer 59694246
  • BTW nummer NL 8536.07.539.B01
Meer

Meer eten en toch afvallen!

door Boele Ytsma op 15 januari 2014 om 13:41 over , , , , , en
15 jan

Veel diëtisten vertellen dat afvallen een eenvoudige rekensom is: de calorieën die je eet moet je verbranden en wat je niet verbrandt, wordt opgeslagen als vet. Wil je afvallen, dan zul je dus meer calorieën moeten verbranden dan je eet. Dat betekent: minder eten. Het maakt lijnen en afvallen vaak tot een moeizame weg van ontzegging en honger lijden, waarop veel mensen vroeg of laat stranden. Jammer - het kan immer ook anders!

Niet elke calorie is hetzelfde

Het klinkt als belachelijke belofte: ‘meer eten en toch afvallen’. We zijn gewend geraakt aan dergelijke overdreven claims in reclame en misschien haal je onverschillig je schouders op: ‘Er zal wel ergens een addertje onder het gras zitten!’ Het klinkt immers zo tegenstrijdig: meer eten en afvallen. Hoe kan dat?

De belangrijkste les die ik je mee wil geven is deze: het gaat niet primair om hoeveel je eet, maar om wát je eet. Wat is de bron van je calorieën? - dát is de belangrijkste vraag. Het woord ‘calorie’ zet ons namelijk om het verkeerde been. Het suggereert dat een calorie uit een biefstuk hetzelfde is als een calorie uit een stronk broccoli. Dat is beslist niet het geval. Ons lichaam doet met de ene calorie hele andere dingen dan met de andere calorie. Daarom is niet de hoeveelheid calorieën bepalend, maar de soort calorieën die je binnenkrijgt.

Koolhydraten, vetten en eiwitten

Een calorie is niet een stofje, maar een afgesproken eenheid waarmee we aangeven dat iets energie bevat. Niet alles wat we eten bevat energie. Er zijn drie bronnen van energie en dus van calorieën in onze voeding: koolhydraten (suikers), vetten en eiwitten. Vitaminen, mineralen, antioxidanten en dergelijke bevatten geen energie.

Planteneters krijgen de meeste calorieën uit groente, fruit, volkoren graanproducten en peulvruchten. Stuk voor stuk vezelrijke, nutriëntdichte en koolhydraatrijke voeding. Daarnaast eten ze nog kleine hoeveelheden noten en zaden – eveneens rijk aan vezels en voedingsstoffen en met vet als bron van calorieën. Al met al komt het grootste deel van hun calorieën dus uit natuurlijke koolhydraten.

De ‘gemiddelde Nederlander’ zal (hoop ik) ook wel groente, fruit en granen eten, maar voedt zich daarnaast ook nog rijkelijk met vlees, vis, zuivel en eieren en met allerlei producten die in fabrieken worden gemaakt. Daarmee komt een substantieel deel van de calorieën van dierlijke vetten en eiwitten en van geraffineerde suikers. Het verschil is groot met de planteneter.

Laten we de verschillens eens op een rijtje zetten:

1. Vers plantaardig voedsel bevat water

Dan hebben we het natuurlijk vooral over groente en fruit. Water is een essentiële ‘voedingsstof’ voor ons lichaam. We bestaan voor het grootste gedeelte uit water en een lichaam dat onvoldoende water binnenkrijgt wordt daarom ziek. Wie meer water gaat drinken (of eten) zal daarom zijn stofwisseling efficiënter maken en daarmee ook overgewicht verliezen.

Water bevat bovendien geen calorieën. Daarom bevatten waterrijke groente en fruit relatief weinig calorieën afgezet tegen hun gewicht. Je kunt er veel van eten en zult niet snel ‘teveel calorieën’ uit groente en fruit binnenkrijgen – je zult al veel eerder ‘vol’ zitten.

2. Alleen plantaardig voedsel bevat vezels

Vezels zijn ‘onverteerbare’ delen van planten en ontzettend belangrijk voor gezonde darmen. Zonder vezels zouden onze darmen tot stilstand komen en alle onze darmflora sterven. Vezels prikkelen de darmwand en huisvesten de miljarden bacteriën van onze darmflora. Vlees, vis, zuivel en eieren bevatten in het geheel geen vezels en leiden daarom ook tot verstopping. Daarentegen bevat álle plantaardige voeding vezels. Een gezonde stofwisseling is onmogelijk zonder deze vezels uit planten.

Ook voor vezels geldt dat ze (bijna) geen calorieën bevatten, maar wel veel ruimte innemen. Opnieuw zorgt dat ervoor dat plantaardige voeding veel meer volume vraagt voor dezelfde calorieën. Anders gezegd: je kunt eenvoudigweg méér eten om dezelfde hoeveelheid calorieën binnen te krijgen als met dierlijke voeding.

3. Plantaardig voedsel is extreem nutriëntdicht

Vooral groente, fruit, peulvruchten, noten, zaden en paddenstoelen zijn extreem nutriëntdicht. Dat betekent dat het per calorie ontzettend veel voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en fytonutriënten bevat – vele malen meer dan dierlijke voeding. Hoe sneller het lichaam op dat punt ‘verzadigd’ is, des te sneller zal het ook aangeven dat het niet meer voedsel nodig heeft. Bij calorierijk en nutriëntarm voedsel zal ons lichaam ‘hongerig’ blijven naar de nutriënten en dus blijven vragen om meer.

4. Koolhydraten bevatten minder calorieën dan vet

Zoals gezegd zijn groente, fruit, granen en peulvruchten rijk aan koolhydraten. Deze koolhydraten komen in verschillende vormen. Fruit bevat vooral ‘snelle suikers’ in de vorm van glucose en fructose, groente, granen en peulvruchten zijn rijk aan zetmeel, wat een trage suiker is. Maar alle koolhydraten hebben gemeenschappelijk dat ze 4 kCal per gram bevatten. Dat is minder dan de helft van vet, dat 9 kCal per gram bevat. Je kunt dus twee keer zoveel koolhydraten eten om dezelfde hoeveelheid calorieën binnen te krijgen.

Zie je dat? – ik vertel nu al drie keer: je kunt meer volume eten voor dezelfde hoeveelheid calorieën. Tel maar op: plantaardige voeding bevat meer water, bevat meer vezels en bevat minder calorieën per gram dan dierlijk voedsel. Al met al betekent dit dat je vele malen meer volume kunt eten als je plantaardig gaat eten. En dat klopt ook: denk aan de grote smoothies, de royale maaltijdsalades en de overvloedige groenteschotels die de planteneter kan eten – het is bepaald geen beperking! Wat nou, lijnen?

Toch valt er meer te zeggen…

5. Koolhydraten versnellen je stofwisseling

Tot nu toe vertel ik je dat je meer kunt eten en per saldo toch minder calorieën binnenkrijgt. Maar zelfs als je evenveel of méér calorieën zou gaan eten met plantaardige voeding, dan kun je nog steeds afvallen. Koolhydraten versnellen namelijk je stofwisseling. Alles werkt sneller en efficiënter en dat betekent ook dat je meer energie (en ook vet!) verbrandt. Het ‘motortje’ draait gewoon sneller. 

De dierlijke vetten doen precies het omgekeerde: ze vertragen je stofwisseling. Denk maar eens aan de dip die je voelde na een zware, vette maaltijd. Als je dan moet uitbuiken op de bank, verbrand je niet heel veel calorieën meer.

6. Koolhydraten geven je veel energie

Een gevolg van deze efficiënte en snellere stofwisseling is dat je veel meer energie gaat voelen. Dus niet alleen gaat je motortje sneller draaien, maar jij wordt zelf ook actiever. Dit is de ervaring van vrijwel élke planteneter: ze krijgen meer energie. Planteneters worden daarom actiever en verbranden meer calorieën.

Kies voor je gezondheid!

Als ik het voor je samenvat komt het neer op twee belangrijke feiten:

1. Het is een hele kunst om met plantaardig (onbewerkt) voedsel méér calorieën te nuttigen dan je gewend was, omdat plantaardig voedsel rijk is aan water, vezels en koolhydraten en arm aan vet.

2. Zelfs áls je meer calorieën gaat eten, dan nog kun je afvallen, omdat je ook meer calorieën gaat verbranden: je stofwisseling wordt sneller en je wordt energieker en actiever!

Dus het kan: meer eten en toch afvallen. Meer volume en zelfs, als je dat wilt, meer calorieën. Maar belangrijker dan dat: je investeert zo werkelijk in je gezondheid op lange termijn. Crashdiëten, diëten met caloriebeperking of eiwitdiëten ondermijnen je gezondheid. Plantaardige voeding maakt je vitaal, sterk en gezond. Het verlies van gewicht is slechts een bijproduct. Maar wel een heel fijn bijproduct. 

Wil je kennismaken met de plantaardige lifestyle, vraag dan nu de GRATIS basiscursus aan!

NIEUWSBRIEF

Meld je nu aan!
 
Voornaam*
E-mail*
 
 
Je ontvangt meteen de laatste nieuwsbrief!
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Gratis VIDEOcursus

VIDEOcursus: De 14 geheimen van persoonlijke bloei!
 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Eén week BLOEI!

Waar mag ik de eerste week van BLOEI! naar toe sturen?
 
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.

Boele en Anat starten een beweging!

Hallo aarde is een initiatief van Boele Ytsma en Anat Gringhuis. Zij willen daarmee een beweging starten van mensen die zich verbinden met elkaar, met de aarde, met de natuur. Mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor de aarde uit liefde voor het leven zelf. Licht en vrolijk, gul en gulzig, eenvoudig en overvloedig.

Hallo aarde is een dagelijkse vlog waarin zij je deelgenoot maken van hun boeiende en bloeiende leven. Van het aanleggen van prachtige tuinen en het bouwen van een energieneutraal huis tot reizen naar inspirerende plekken en rijden in een electrische auto. Ze laten je meekijken in hun dagelijkse leven. Ze delen hun recepten voor een gezonde lifestyle (zowel in de keuken als elders in het leven).

LEES HIER MEER!

Bestel hier mijn boek

Hét Nederlandse boek over de plantaardige lifestyle! Als je gezondheid je lief is, wil je dit boek niet missen. 

-- TIJDELIJK UITVERKOCHT! --

Abonneer je op de DAGELIJKSE VLOG van Hallo aarde

Boele en Anat maken elke dag (élke dag!) een video over hun leven. Daarin laten zij zien hoe ze leven, hoe ze eten, hoe ze plannen maken en uitvoeren. Ze laten diep in hun leven kijken en delen hun persoonlijke inzichten over een goed en overvloedig leven. 

Eén ding is zeker: geen dag zal hetzelfde zijn. Kijk hoe Boele en Anat werken aan hun permacultuurtuin, hoe ze hun oude boerderij verbouwen tot een energieneutraal huis, hoe ze zonnestroom opwekken voor hun eigen electrische auto(s), hoe ze een lunchroom in Groningen voorzien van verse groenten, hoe ze hun ideeën en idealen van dag tot dat uitleven. 

Als je je voor € 10,- per maand abonneert op de dagelijkse vlog voorzie je jezelf van een dagelijkse dosis inspiratie en informatie en help je Boele en Anat met de uitbouw van hun plannen. Je betaalt per maand, dus je verplicht jezelf tot niks. Maar je maakt er wel veel moois mee mogelijk.

Abonneer je nu!